تفاوت DDR5 و DDR4 در چیست؟

خبری تفریحی
ورود شما به سایت کوچک مان را خیر مقدم عرض می نماییم.
به دلیل بروز بودن سایت لطفا از سایر صفحات وب هم دیدن نمایید.

تبلیغات هزینه نیست بلکه زمینه سازی برای معرفی وب خود به دیگران و درآمد زایی برای شماست .
سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات

درباره وب

به وب سایت من خوش امدید
نويسندگان
فرهاد مرادی
تبلیغات



با این حال، یک بار در سال، نسل جدید رم به استاندارد پذیرفته شده تبدیل می شود. رم DDR5 جدیدترین نسل حافظه است که در 4 نوامبر 2021 برای مصرف کنندگان عرضه شد. انتشار مشخصات DDR5 در ابتدا برای سال 2018 برنامه ریزی شده بود، اما بارها تا 14 جولای 2020 به تعویق افتاد.

امروزه اکثر کامپیوترهای مدرن برای استفاده از رم DDR4 ساخته شده اند و با عقب سازگار نیستند. در همین حال، اگر مادربرد قدیمی‌تری دارید که از رم DDR3 استفاده می‌کند، نمی‌توانید بدون تعویض کل مادربرد، رم DDR4 را با موفقیت روی آن نصب کنید. همین امر در مورد سازگاری DDR5 با مادربردهای DDR4 نیز صدق می کند.

همچنین مدتی طول کشید تا اینتل و AMD مادربردهایی را منتشر کنند که از پروتکل DDR5 پشتیبانی می کنند. در حال حاضر تنها کارت های سری 600 اینتل از رم DDR5 پشتیبانی می کنند. این شامل چیپست های Z690، B660 و H610 می شود. از آنجایی که ماژول های رم DDR5 مشابه DDR4 نیستند، نمی توانید از ماژول رم DDR5 در مادربرد DDR4 استفاده کنید.

رم DDR5 گرانتر از رم DDR4 است. DDR5 سرعت بالاتر، پهنای باند بیشتر، بهره وری انرژی بهتر، فرکانس بالاتر و ظرفیت حافظه بالاتر را ارائه می دهد. اما آیا ارزش خرید با این قیمت را دارد؟

رم DDR5 چیست؟

اولین تراشه DDR5 در ابتدا توسط SK Hynix در 6 اکتبر 2020 منتشر شد و هدف آن متخصصان کلان داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. در مراحل بعدی در دسترس بودن سرورها در اولویت قرار دارد. با این حال، گیمرها تنها در نوامبر 2021، زمانی که پردازنده های نسل دوازدهم اینتل و مادربردهای Z690 عرضه می شوند، می توانند از DDR5 برای اولین بار استفاده کنند.

نسل دوازدهمین پردازنده های هسته ای Alder Lake اینتل به تازگی وارد بازار شده اند و عصر DDR5 را آغاز کرده اند. با پردازنده های جدید دو فناوری جدید شامل حافظه DDR5 و گذرگاه PCI Express (PCIe) 5.0 ارائه می شود.

DDR5 آخرین استاندارد برای ماژول های حافظه در رایانه های مصرف کننده است که با پردازنده های نسل دوازدهم Intel Core i9-12900K و مادربردهای Z690 معرفی شده است. مادربردهای Z690 اولین مادربردهای مصرفی هستند که از ماژول های حافظه DDR5 و تراشه های Alder Lake پشتیبانی می کنند.

اما بسته به رایانه شخصی شما یا مادربرد Alder Lake، رفتن به DDR5 می تواند یک تغییر دهنده بازی باشد. زیرا بردهای سازگار با DDR5 با سری DDR4 سازگار نیستند زیرا طراحی پین آن با نسل قبلی متفاوت است. این بدان معناست که مادربردهای DDR4 نیز از حافظه DDR5 پشتیبانی نمی کنند.

درایو گسترش DDR5 عمدتاً در مورد افزایش ظرفیت آن به 64 گیگابایت در هر مدار مجتمع یا آی سی یا تراشه های روی ماژول های حافظه است. این افزایش چهار برابری نسبت به DDR4 است. نسل های قبلی حافظه های DDR معمولاً دو برابر ظرفیت قبلی خود داشتند.

پیشرفت‌های دیگر، مانند دو برابر کردن سرعت داده، می‌تواند برای کسانی که بیشتر از گرافیک‌های یکپارچه روی پردازنده‌های سازگار استفاده می‌کنند، مفید باشد. DDR5 ممکن است جدید باشد، اما آینده است.

تفاوت DDR4 vs DDR5 

با نگاهی به جدول، برخی از آمارها مانند پهنای باند ممکن است در طول زمان افزایش قابل توجهی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر مانند ولتاژ ممکن است بهبود کمی داشته باشند.

اخرین حرف

بنابراین، به طور خلاصه، نتایج مقایسه DDR4 و DDR5 چیست؟ در حالی که مزایای ارائه شده توسط DDR5 هیجان انگیز است، واقعیت این است که ما تا سال 2022 به پتانسیل کامل DDR5 پی نخواهیم برد.
زمانی که DDR4 عرضه شد، تفاوت چندانی در عملکرد نسبت به نسخه قبلی مشاهده نکردیم و چندین سال دوام آورد. به این ترتیب، بعید است که DDR5 تا قبل از پایان سال 2021 در اکثر رایانه های شخصی استفاده شود و ما انتظار داریم که DDR4 تا پایان سال 2022 بخش بزرگی از بازار باقی بماند.
اگر آخرین نسل پردازنده اینتل یا AMD سازگار با DDR5 را دارید، ارزش خرید رم DDR5 را دارد. اگر قصد دارید پردازنده فعلی خود را حفظ کنید یا یکی از سری جدید Ryzen 5000 بخرید، ارتقا به DDR5 ارزش آن را ندارد تا زمانی که تصمیم به ارتقای رایانه خود با اجزای سازگار با DDR5 بگیرید.
در نهایت، DDR5 سقف عملکرد پردازنده‌ها و رایانه‌های شخصی بازی را به طور کلی افزایش می‌دهد، اما تا زمانی که سایر اجزا به نقطه‌ای نرسند که بتوانند آن را برآورده کنند، احتمالاً ارتقا به DDR5 بی‌معنی است.
در حالی که رم بهتر می تواند تفاوتی در عملکرد ایجاد کند، هنوز آستانه ای وجود دارد که افزایش بیشتر به معنای بهبود کمتر است و حداقل در سال آینده، DDR4 به این آستانه خواهد رسید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تاريخ : سه شنبه 22 شهريور 1401 ساعت: 1:44 ا نویسنده : فرهاد مرادی ا

امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: